Jag vill bara påminna Er alla

"Sverige är ett jämlikt land." Det är en påstådd sanning i mångas tycke. Det är det verkligen inte i mitt tycke. Det är beundransvärt (av svenska kvinnor) att vi har varit och är ledande på många "jämlikhets punkter" sett jämfört med andra länder. Men det rättfärdigar inte att kalla Sverige för ett jämlikt land. Kvinnorna har det sämre än männen även i Sverige. Så är det, ingen kan säga emot det. En kan inte påstå att "Glaset är fullt" bara för att glasen man jämfört med är ännu mindre fyllda. 


Den hetrosexuella, vita mannen är väl den "grupp" människor som måste ha det bäst. Vad jag kan komma på är det tre stora "grupper" som på ett eller annat sätt är grovt utsatta i världen. Antingen är det på grund av sexuell läggning, på grund av ursprung, eller på grund av kön. Är det inte så? Kanske missar jag någon grupp just nu.. Hur som helst, är du hetro, vit och man så har du jäkligt bra förutsättningar för ett gott liv, statistiskt sett. Jag har ingen källa att hänvisa till, men det är väl uppenbart? 

Så Sverige är alltså ett land, precis som alla andra på jordens klot där kvinnor värderas lägre än männen. Det utspelar sig på många områden, bland annat i fråga om lön, de obetalda arbetet i hemmet, och ja, jag kan egentligen ta upp exempel efter exempel för det slutar ju aldrig känns det som.

Men kollar vi på historien så har svenska kvinnors kamp genererat i mycket. För inte allt för länge sen så värderades kvinnor ännu lägre än idag. Kvinnan var länge omyndigförklarad även i Sverige, och det är inte för länge sen. Det är tillräckligt nyligen för att fortfarande lägga spår i dagens samhälle.

Vi ska inte ge upp! Kvinnor och män som kämpar och tror på jämlikheten, vi ska fortsätta kämpa. Vi måste se till att 2000-talets början också har en historia av vinster mot ojämlikheten. UPP TILL KAMP VÄNNER!



PS. Just nu går vi åt fel håll.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

levelinas.blogg.se

..det är bara min åsikt..

RSS 2.0